Az iskola felépítése és rendje

5.1. Az iskola élén az iskolaigazgató áll.
A közismereti tantárgyakat szaktanárok oktatják. Munkájukat a közismereti igazgatóhelyettes fogja össze. A gyakorlati oktatást a szakoktatók végzik, élükön a szakképzési igazatóhelyettes áll.

5.2. Az iskola szorgalmi időben hétfőtől péntekig tart nyitva. Szombaton és vasárnap az igazgatóval történő egyeztetés alapján nyitva tartható az épület és a tornaterem is, ha arra megfelelő programot és programfelelőst tudnak biztosítani a nyitva tartás kezdeményezői. A program felelőse csak az iskolaigazgató által megbízott személy lehet.

5.3. Napi nyitva tartás 7 - 17 óráig folyamatos portaszolgálattal.
A tanulók 7 45 - ig csak a porta előtt tartózkodhatnak.
A tanítás a közismereti és szakmai elméleti tárgyak esetében délelőtti, a gyakorlati műhelyekben délelőtti- délutáni oktatási rendben folyik.
Az iskolában a tanítás 8 15 - 17 00 - ig tart. A tanítási órák 45 ill. 60 percesek. Az óraközi szünetek 15 és 20 percesek a kialakított csengetési rend szerint.
A szakoktató (mester) a munkafolyamatoknak megfelelően adja ki az óraközi szünetet, 10 00 és 12 00 órakor. A tanítási órák rendjét az órarend tartalmazza.
Az iskolai tanulók részére az étkezési idő 12 00-12 20, és 13 05-13 20óráig tart.

5.4. Az iskolában 8-17 óráig az iskola igazgatójának vagy helyettesei közül az egyiknek az iskolában kell tartózkodnia. A vezetők távollétében a felügyelő tanár teszi meg a rendkívüli helyzetek elhárításához szükséges intézkedéseket.

5.5 A tanulók az iskola tantermeit, műhelyeit, a tornatermet és egyéb közösségi helyiségeket csak pedagógus felügyeletével használhatják. Ezen helyiségeket a használaton kívüli időszakban zárni kell. Az iskola helyiségeit csak rendelkezésüknek megfelelően lehet használni. Ettől eltérni csak az intézmény igazgatójának előzetes engedélyével lehet.

5.6. A tanulók a tanítási idő alatt csak az osztályfőnökök (szakoktatójuk) írásos engedélyével hagyhatják el az intézmény területét. Erre a célra az iskola formanyomtatványt rendszeresít, amelyet a tanáriban helyez el. Tanuló csak a szakoktatója külön, és minden alkalommal megismételt engedélyével tartózkodhat más műhelyben - vendégként. Az engedélyt a tanuló a portásnak adja le, aki rávezeti a távozás és visszaérkezés pontos időpontját. A kilépési engedélyben fel kell tüntetni a dátumot, a távozás célját, várható időtartamát és az engedélyező nevét. (A portásnak be kell szereznie az iskola igazgatója által hitelesített aláírás mintát.)

5.7. Az intézményben a be és kijárás csak a portán keresztül a főbejáraton történhet. Itt kell elhelyezni a jelenléti ívet is, melyet a tárgyhót követően a portás átad a gazdasági osztálynak.

5.8. Az iskolába bejövő, az iskolával jogviszonyban nem levő személyekről nyilvántartást kell vezetni. Idegenek csak az intézmény alkalmazottai kíséretében tartózkodhatnak az épületben. Nevüket, jövetelük célját, a fogadó személy nevét, távozásuk időpontját kell nyilvántartásba bejegyezni. Az iskolában egyidejűleg csak 10, nem az iskolával jogviszonyban álló személy tartózkodhat.

5.9. A tanórák megkezdésük után csak kivételes és indokolt esetben zavarható meg látogatással.

5.10. Az iskolai titkárság elsősorban az óraközi szünetekben áll a tanulók rendelkezésére ügyintézés céljából. A tanítási szünetekben ügyeletet kell szervezni. Az ügyelet időpontját a bejárati ajtón kell kifüggeszteni.

5.11. Az oktatási miniszter évenként rendelettel határozza meg a tanév rendjét. A tanév helyi rendjét az igazgató a nevelőtestület véleményét kikérve határozza meg és rögzíti munkatervben.
A tanév helyi rendje tartalmazza az intézmény működésével kapcsolatos legfontosabb eseményeket és időpontokat:

A tanév helyi rendjét, valamint az intézmény házirendjének szabályait, munkavédelmi, tűzvédelmi és a balesetvédelmi előírásokat az osztályfőnökök az első tanítási héten ismertetik a tanulókkal, az első szülői értekezleten pedig a szülőkkel. A házirendet, a nyitva tartás és a felügyelet időpontját és az SZMSZ-t az intézmény bejáratánál ki kell függeszteni.
Az oktatás és a nevelés az óratervnek megfelelően, a tantárgyfelosztással összhangban, órarend alapján történik a pedagógusok vezetésével a kijelölt tantermekben.

5.12. Közismereti évfolyamokon a tanítási óra elején a tanulók felállással köszöntik a pedagógust, a hetes létszámot jelent. Az utolsó óra után a tanulók a székeket a padokra rakják.

5.13. A tanulók félévente minimum három érdemjegyet kapnak tantárgyanként. A napi feleltetések mellett évente legalább két alkalommal írásbeli beszámolón adnak számot tájékozottságukról. A témazáró írásbeli beszámolókat a pedagógus legalább 1 héttel korábban bejelenti, egy tanítási napon maximum két témazáró dolgozat íratható. A témazáró és összefoglaló dolgozatokat 15 munkanapon belül ki kell javítani. Az eredmények közlése előtt újabb dolgozat nem íratható. A röpdolgozatok egy-két órai tananyagot felölelő írásbeli számonkérésnek minősülnek, mennyiségüket a szaktanár határozza meg, időpontját előre nem kell bejelenteni. A javított írásbeli számonkéréseket a tanuló megtekintheti. Újabb röpdolgozat csak előző eredményeinek ismertetése után íratható. A tanulók félévenként bizonyítványuk mellé tantárgyanként szöveges értékelést is kapnak.

5.14. Az iskola évi két alkalommal szülői értekezletet tart ( az elsőt minden tanévben október 30-ig, a másodikat február 25-ig), melyre a szülő megjelenését a gyermek érdekében feltétlenül elvárja. A "rendkívüli szülői értekezletet" indokolt esetben hívja össze az igazgató. Ezeken felül a szülők a pedagógusokat és az intézmény vezetőit az ellenőrző könyvben vagy telefonon történő időegyeztetéssel kereshetik fel.

5.15. Az iskolában a tanulók esélyjavító- és szakmai képzésben vesznek részt. A tanulók előmenetelét mind az esélyjavító, mind a szakmai elméleti és gyakorlati képzésben havonta értékelik a szaktanárok és a mesterek. A napi feleltetés mellett évente két alkalommal írásbeli beszámolókonadnak számot tájékozottságukról a tanulók. Az év végi beszámoló egyben a teljes év anyagának összefoglalója is.

5.16. Ha a fenti lehetőségek mellett sem sikerül a tanulónak érvényes vizsgát tennie, akkor az elméleti és a gyakorlati tárgyakból kapott elégtelen osztályzat mindenkor osztályismétlést vagy pályakorrekciót jelent a számára.

5.17. A gyakorlati oktatás az iskolai tanműhelyben, illetve külső gyakorló helyen történik.

5.18. Az iskolai tanműhelyben a kézműves mesterségek számára délelőttös és délutános műszakban folyik az oktatás. Az élelmiszer és vegyiárú kereskedő tanulók részére a kereskedelmi egységek által meghatározott időben folyik a képzés. A tanév végi intenzív gyakorlat ideje a szakmai követelményekben meghatározott.

5.19. A gyakorlati foglalkozások folyamatosan (a munka folyamtokhoz igazítva) délelőtt, illetve délután egy uzsonnaszünettel folynak.

5.20. Munkaruha és az egyéni védőeszközök használata, valamint az előírt munkavédelmi, - balesetvédelmi és tűzrendészeti rendszabályok betartása kötelező! A szakoktatók által megtartott fenti oktatások tudomásulvételét a tanuló aláírásával igazolja.

5.21. A tanuló a műhely felszerelésében, alapanyag- és szerszámkészletében az általa okozott kárért anyagi felelősséggel tartozik.

5.22. A tanuló által előállított késztermék az iskola tulajdonát képezi. A termékek értékesítéséből származó bevétel visszaáramlik az oktatás céljára.