VAKOK ÉS GYENGÉNLÁTÓK RÉSZÉRE KÉSZÜLT OLDAL
A weblap használatához a Hírmondó felolvasó programot ajánljuk. <LETÖLTÉS>
|
Közismereti képzés | |
---|---|---|
|
||
|
||
Felzárkóztató képzés
A nappali rendszerű szakiskolai oktatás keretében megszervezett felzárkóztató oktatásban azok a tanulók vehetnek részt, akik nem fejezték be az általános iskola nyolcadik évfolyamát és elmúltak tizenhat évesek. A felzárkóztató oktatás befejezéséről kiállított iskolai bizonyítvány szakképzési évfolyamba lépésre, továbbá az általános iskolában a nyolcadik évfolyamig, illetve a szakiskolában kilencedik-tizedik évfolyamon osztályozó vizsga letételére jogosít. A tanulók a felzárkóztató oktatás eredményes befejezése után a szakiskola első szakképzési évfolyamába léphetnek, ahol alapfokú iskolai végzettséghez - a nyolcadik osztály elvégzéséhez -, a tizedik osztály elvégzéséhez, alapműveltségi vizsgához kötött és iskolai előképzettséghez nem kötött szakképesítéseket sajátíthatnak el.
A szakképzési évfolyamokon azoknak a tanulóknak, akik nem rendelkeznek alapműveltségi vizsgával - amennyiben a szakmai vizsga letételének feltétele ennek megléte -, alapműveltségi vizsgára történő felkészítés is folyik.
A felzárkóztató oktatás biztosíthatja, hogy a tanulók életpályájuk során ne a társadalom leszakadó, gyakran gondoskodásra is szoruló rétegéhez tartozzanak, hanem további tanulmányokra is képes fiatalokká, a társadalom elfogadott tagjaivá váljanak. Lehetővé teszi a korábban kialakult tudásbeli és szociális hátrányok felszámolását, a munkaerőpiacon piacképes szakképesítés megszerzését. A felzárkóztatás célja a tanulókban a társadalmilag hasznos magatartásformák kialakítása, a tanuláshoz szükséges motiváció megteremtése, a munkavégzésre való szocializálás, a pályaválasztási döntés megalapozása, a szakmai vizsgára történő felkészülés előkészítése, a szakmatanuláshoz szükséges általános ismeretek elsajátíttatása, az alapkészségek és képességek fejlesztése, a tanulók élettervezésének elősegítése, sikerélményhez juttatása a tanulásban és a munkában. A célok megvalósítása a nevelés előtérbe helyezését igényli, alapvető fontosságú, hogy a szabálykövető magatartás kialakítása, a képességek fejlesztése, a szakképzés előkészítése és az általános műveltség ismeretanyagának elsajátíttatása egymással összehangoltan folyjék. A kerettantervek alapján meghatározott tananyagok elsősorban a szocializációhoz és a munkatevékenységhez szükséges tudás megszerzését, képességek és készségek fejlesztését szolgálják, ezért a tananyag feldolgozása nem a tananyag "leadását", hanem a tanulók cselekvő részvételét igényli. Ennek érdekében a kerettanterv lehetőséget ad a differenciált tanulásszervezésre, az általános műveltséget megalapozó és a szakmatanulást előkészítő tartalmak egy részének a gyakorlati oktatással való összekapcsolására, az általános műveltségi elemek elsajátításának valamilyen konkrét gyakorlati tevékenység elvégzéséhez, élettapasztalathoz kapcsolására, ami növeli a tanulók szakmatanulás iránti motivációját, lehetővé teszi sikerélményhez jutásukat. A felzárkóztató oktatás keretében általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás, pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek oktatása és szakmai alapozó oktatás folyik, elméleti és gyakorlati tanórai foglalkozások keretében.
A jogszabály csak a belépő tanulók életkorát határozza meg - 16 éves életkor betöltése -, illetve az általános iskolai végzettség hiányát rögzíti feltételként. Tekintettel azonban arra, hogy csak nappali rendszerű iskolai oktatásban szervezhető meg, a tanuló csak abban a tanévben kezdhet utoljára tanévet, amelyben a 22. életévét betölti. A tantervben két új eszköz segíti a felzárkózást: a személyiségfejlesztő, szocializáló program, amely - bár a kerettantervben önálló fejezetként szerepel, nem jelenik meg az óratervben, hanem a különböző általánosan művelő, szakmai előkészítő, alapozó, művészeti és szabadidős programokhoz illeszkedik, és a szakmai előkészítés-alapozás, amely a gyakorlati tevékenységek, a műhelyekben folytatott munka során lehetőséget nyújt a fiatalok motiválására, képességeik feltárására, fejlesztésére, sikerhez juttatásuk.
Előkészítő évfolyam
Felzárkóztató képzés
Kinek?
- azoknak, akik elmúltak 15 évesek
- azoknak, akiknek nincs meg az általános iskolai végzettségük
- azoknak, akik többször sikertelenül próbálták elvégezni a 9. szakiskolai osztályt
Hogyan?
- tantárgyak és osztályozás nélkül, de moduláris rendszerben, kompetenciák elsajátításával
Mennyi ideig?
- 10 hónapig, ha megvan legalább a 7. osztályos bizonyítványod
- 20 hónapig, ha 6. osztályos, vagy ennél alacsonyabb iskolai fokozattal rendelkezel
És a végén?
- az évfolyamot sikerrel teljesítők a szakképző évfolyamokba kapcsolódnak be
Befogadó Osztály Program Intézményünk a tanév indulása után is igyekszik lehetőséget nyújtani azoknak a tanulóknak, akik más iskolákban év közben lemorzsolódnak és iskolaváltásra kényszerülnek. Azon diákok számára, akik ilyen helyzetbe kerülnek, minden hét szerdán tartunk "Motivációs beszélgetést", mely során igyekszünk segíteni az iskolai előmenetel szempontjából személyre szabott legjobb megoldás megtalálásában. Erre a beszélgetésre az iskolatitkárságon lehet telefonon időpontot kérni. Kérjük, hogy ellenőrzőt, utolsó érvényes bizonyítványt hozzanak magukkal az érdeklődők, valamint - ha tanköteles korú tanulóról van szó mindenképpen - szülő megjelenésére is számítunk. A tanév közben iskolánkba felvételt nyert tanulók első körben egy BEFOGADÓ OSZTÁLYBA kerülnek. Ez egy kis létszámú csoport (10-12 fő), célja az iskola életébe történő beilleszkedés segítése. 9. évfolyam 2000/2001. tanévtől, 10. évfolyamon 2004/2005. tanévtől működik ilyen osztályunk. Nagy hangsúlyt fektetünk a tantárgyi szintfelmérésekre és felzárkóztatásra, az egyéni esetkezelésre (szükség esetén életvezetési tanácsadásra), készségfejlesztésre. Az osztály órarendje "fejlesztő órákkal" egészül ki, melyek elsősorban személyiségfejlesztést céloznak meg, különböző témakörökben. Amennyiben a tanuló beilleszkedése sikeres (betartja az intézmény szabályait, nincsenek nagy elmaradásai az egyes tantárgyakból, nincsenek igazolatlan mulasztásai), a nevelőtestület áthelyezi az évfolyam nagyobb létszámú (20-23 fős), "végleges osztályába", ahol tanulmányait befejezheti.