Új Magyarország Fejlesztési Terv - részletek a szervezet honlapján >> TÁMOP 3.2.1 - A projekt adatai A projekt leírása: |
Azoknak a fiataloknak ajánljuk képzési formánkat, akik valamilyen okból - hiányzás, szociális okok, fegyelmi problémák, beilleszkedési és tanulmányi nehézségek - kényszerültek elhagyni a középfokú oktatást – beleértve a szakiskolát is!, de tanulmányaikat az érettségi vizsga és esetleges szakmaszerzés céljával kívánják folytatni.
A képzés nappali rendszerű, de időbeosztása rugalmas, így mellette diákmunka is vállalható, amennyiben ezt a tanuló szociális helyzete megköveteli.
A projekt célja, hogy segítse a középiskolai végzettséggel nem rendelkező, az iskolarendszerből lemorzsolódott vagy azt korábban elhagyó tanköteles, illetve nem tanköteles korú fiatalokat a középfokú végzettség, illetve az érettségi megszerzésében. Ennek időkerete: előre hozott érettségit – a meglévő tanulmányoktól függően – akár egy év alatt is le lehet tenni.
A cél eléréséért a következő konkrét lépéseket tesszük:
• Kiváló tanárok, jó közösség
• Kooperatív tanulás – csoportbontás, kiscsoport, személyes kísérés
• Kompetenciafejlesztés – képességek egyéni felmérése, fejlesztése
• Projektmódszer – tanulói tevékenységre építő tanulási forma;
• Epochális rendszer – szorgalmi időszak és vizsgaidőszakok
• Egyéni tanrend – személyre szabott tananyag, haladás, figyelem
• Moduláris felépítés – ismételhető tanegységek;
• Vizsgafelkészítő csoportok – egyéni vagy mikrocsoportos foglalkozások;
• Átjárható csoportok – igény szerint választhat a diák;
• Javítási, pótlási lehetőségek – egyéni haladási tempó;
• Mentorrendszer – mentortanárok kísérik a diákot személyes és tanulmányi fejlődésében;
• Személyiségfejlesztés, drámapedagógia – mentálhigiénés szakember, pszichológus vezetésével;
Egy-egy tanévben:
1 A tanévet 4 epochára osztjuk fel, melyben a 6-8 hetes szorgalmi időszakot 1 hetes vizsgaidőszak követ.
2 A tanulásszervezés nem évfolyam- és osztálystruktúrában, hanem tanulócsoport-rendszerben működik.
3 A csoportok optimális létszáma 5-8 fő. Minden fiatal esetében lehetőség szerint biztosítani kell, hogy folyamatosan a számára legmegfelelőbb tanulócsoportba kerüljön minden tantárgyból és a képességeinek megfelelő ütemben haladhasson tanulmányaiban.
4 A tanév fontos részét képzik a csoportépítő, közösségépítő tevékenységek.
• Tanórák (szaktárgyi, mentori)
• Tanórán kívüli foglalkozások (szakkörök, kirándulások, rendezvények, stb.)
• Diákönkormányzat munkája
• Szabadidős tevékenységek
5 A folyamatosan – évente többször is – változtatható tanulócsoportok biztosítják ennek a megfelelő haladási ütemnek a fenntartását. A tanulócsoportok összetételét a tantárgyanként hozott vagy elért tudásszint, a tanulási képességek, a tantárgy iránti érdeklődés mértéke és minősége, valamint a fiatalok egymással való kapcsolatai, együttmőködési szintje határozza meg.
6 Vizsgáztatás, értékelés:
• A tanár nemcsak a tanórákon, hanem az interneten is a diákok rendelkezésére bocsátják a tananyagot, tájékoztatja őket a vizsga körülményeiről.
• A vizsgaidőszakban egyénileg vagy mikrocsoportban készíti fel a diákokat a konkrét vizsgafeladatokra.
• A vizsgát helyettesítheti az évközi munka is, ill. részvizsgákból is összeállhatnak az epochák, ill. az év végén letett vizsgák.
• A vizsgatípust (szóbeli, írásbeli) a tanár a diákokkal való konzultációk alapján határozza meg.
• Lehetőség van pót- és javítóvizsgákra is.
• A projektekben a vizsgát a projektmunka elkészítése jelenti.
• A vizsgák időpontját és anyagát az egyéni fejlesztési terv tartalmazza.